Vanmorgen waren we in Bethlehem te gast bij het Bethlehem
Bible College (BBC). Daar werden we gastvrij onthaald door decaan Alex Awad.
Hij gaf ons een boeiend inkijkje in het leven van Palestijnse christenen. De korte
kennismaking van Alex met de professoren uit Apeldoorn liet zien dat de combinatie
Mohammed Arie voor hem een heel gewone naam leek…
Allereerst vertelde Alex kort iets over het BBC. Samen met
zijn broer startte hij in 1997 de eerste Bijbelschool in Palestijns gebied. Het
BBC rust Palestijnse christenen toe om in hun eigen kerkelijke gemeenten
dienstbaar te zijn in het Koninkrijk van God. De lessen zijn in het Arabisch.
Met veertig procent mannelijke en zestig procent vrouwelijke studenten liggen
de verhoudingen iets anders dan in Apeldoorn.
Alex vertelde dat er 50.000 Palestijnse christenen aan de
Westelijke Jordaanoever en in de Gazastrook wonen. In heel Israël wonen 117.000
Arabisch sprekende christenen. Het BBC roept studenten op om het land niet te
verlaten en helpt hen om in Israël een bestaan op te bouwen.
Alex schetste in het kort zijn persoonlijke geschiedenis.
Geboren in West-Jeruzalem, verloor hij in 1948 zijn vader door gevechten tussen
de Hagana (Joodse verzetsbeweging) en het Jordaanse leger. Daarna werd het
gezin door het Israëlische leger gedwongen om naar Oost-Jeruzalem te gaan. Later
kreeg Alex de mogelijkheid om theologie te studeren in Zwitserland en Amerika
en kwam bewust samen met zijn broer terug naar Israël om daar voor de Palestijnen
een Bijbelschool op te richten.
In vogelvlucht nam Alex ons mee door de gebeurtenissen in
Israël sinds 1948. Veel Palestijnen ervoeren de oprichting van de staat Israël als
een catastrofe. Palestina werd door de Britten verdeeld in een Joods en Palestijns
gebied, met een stukje Brits Mandaat rondom Jeruzalem. Nadat de Britten
vertrokken, nam de VN het bestuur over. Voor de mensen die van huis en haard
verdreven waren, zette de VN tentenkampen op. Deze zijn vandaag de dag
veranderd in dichtbevolkte woongebieden. De VN wilde vluchtelingen terug laten
keren of afkopen, maar beide gebeurden niet. Na de relatief vreedzame eerste Intifada
bleef er voor de Palestijnen steeds minder land over voor Palestijnen door de toename
van Joodse nederzettingen. De tweede Intifada – als reactie op de Joodse claim
van Jeruzalem – verliep bloedig en veroorzaakte veel slachtoffers. Om
Palestijnse zelfmoordterroristen tegen te houden, bouwde Israël een muur om het
Palestijnse gebied.
Alex pleitte voor één Palestijnse staat waarin Joden,
moslims, Palestijnen en christenen samen in vrede leven naar het voorbeeld van
Amerika. Alle mensen zijn voor hem gelijk, maar vooral stond hij erop dat
Palestijnen samen moeten leven met de Israëliërs. Uit het Nieuwe Testament blijkt
volgens hem dat het Koninkrijk van God zich bevindt in de harten van de mensen
en niet meer gebonden is aan een geografische locatie. Dat komt voor hem uit in
het verschil tussen het oude en nieuwe verbond. De locus van het verbond heeft
zich verplaatst van alleen de Joden naar de hele wereld, inclusief de Joden.
Dit stelde ons voor veel vragen en interessante ideeën. Het Koninkrijk van God
komt niet meer uit in landgrenzen maar in de mensen die in Hem geloven.
Arjan Droger
Geen opmerkingen:
Een reactie posten