donderdag 9 februari 2012

Leesverslag: Rabbi Prof. dr. Silberschein

Professor Silberschein doceert aan het Schechter Instituut aan rabbijnen in opleiding, maar ook geeft hij colleges aan christelijke studenten van over de hele wereld over hoe rabbijnen het Nieuwe Testament lezen en interpreteren. Vanavond liet hij ons zien hoe de gelijkenissen van Jezus in de klassieke rabbijnse literatuur staan. Hij ziet het Nieuwe Testament namelijk als een onderdeel van deze literatuur. Hij baseerde zich voor zijn uitleg van de gelijkenis op onder andere de Mishna, dat is de mondelinge overlevering rondom de Schriften.

Hij nam ons mee naar de gelijkenis in Lukas 10 over de barmhartige Samaritaan.
Volgens professor Silberschein zijn de gelijkenissen fictie die gebaseerd is op de realiteit. Met deze “realistische” fictie wil Jezus de interesse van Zijn hoorders wekken en ze op die manier onderwijs geven. Zijn stelling luidt: “They are there to teach”. In het bijzonder voor een publiek dat niet zit te wachten op Zijn boodschap, dat Hij wil stimuleren om “out-of-the-box” te denken.

De grote opdracht van God in de Bijbel is om Hem lief te hebben en je naaste als jezelf. ‘Jezus wil ons met deze gelijkenis een aantal dingen leren’, aldus professor Silberschein. ‘Ten eerste uit Jezus met deze gelijkenis Zijn kritiek op het religieuze leiderschap in Zijn dagen. Hij shockeert Zijn hoorders door de priester en de leviet voor te stellen als voorbijgangers die niet gehoorzaam zijn aan de grote opdracht van God. Hij stelt hier tegenover dat juist een Samaritaan wel gehoorzaamt aan het gebod om onze naaste lief te hebben. Verder stelt Jezus door middel van deze gelijkenis de verschillende klassen die er zijn in de maatschappij aan de kaak. Hij doorbreekt hiermee als het ware de muren die er waren.’

Het was een zeer interessante lezing, die op een boeiende wijze werd gebracht. Deze lezing was een voorbereiding op onze ontmoeting met de studenten van het Schechter Instituut. We zien hier erg naar uit!

Margreet Visscher
Lambert van Dieren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten