dinsdag 14 februari 2012

Dagverslag dinsdag 14 februari

Het is dinsdag. Sommigen hebben het gevoel dat ze hier al weken zijn. Mogelijk dat het volle programma hier ook een bijdrage aan levert. Met inachtneming van het academische kwartier vertrok de bus om 8 uur 15 richting Bethlehem.
Bethlehem ligt in Palestijns gebied en we moeten de muur passeren die de Israeliers enkele jaren geleden gebouwd hebben. Een muur die meteen onderwerp van gesprek wordt en als zodanig ook later op de dag terug zal keren. Om in Bethlehem te komen moet er een checkpoint gepasseerd worden. Een paar mensen kiezen ervoor om de checkpoint te ervaren. Zij ervaren de controle die vele Palestijnen iedere dag ervaren.
Na het passeren van de checkpoint voert de weg naar Efratha’s velden. We stappen uit op de plaats waar de herders geweest moeten zijn toen de engelen het ‘Ere zij God’ aanhieven. Enkele marktlui staan al klaar om allerhande souvenirs aan te bieden. Onderhandelen blijkt ook hier effect te hebben op de prijs. Op de plek zelf wordt het Ere zij God aangeheven. Op de terugweg antwoord Nico Kornet op mijn wat hij nu van de velden vond dat ze wel erg bebouwd zijn. Het is moeilijk voor te stellen hoe het hier 2000 jaar geleden uit gezien moet hebben.
Vervolgens bezoeken we de geboortekerk. We hebben niet de tijd om in de rij te staan voor de plaats waar Jezus geboren moet zijn. Wel zien we een mooie mozaiek, genieten we van orgelmuziek en dalen we af in de grot van Hieronymus die erg veel lijkt op de originele geboortegrot.
Uiteindelijk gaan we verder naar de Biblecollege in Bethlehem waar Palestijnse christenen studeren. De gebouwen zijn erg mooi en de lezing geeft een indruk van hoe de Palestijnse christenen kijken op het Israelisch-Palestijnse conflict. De lezing geeft aanleiding om verder hierover na te denken. We bezoeken de gift-shop en vervolgens gebruiken we daar de maaltijd. Sommigen maken van de gelegenheid gebruik om met studenten te spreken die op dit college studeren.
Na de maaltijd rijden we naar het Palestijnse vluchtelingenkamp. Het geheel oogt niet als een vluchtelingenkamp omdat alle huizen van steen zijn. Ons wordt de geschiedenis van de Palestijnen in de vluchtelingenkampen uit de doeken gedaan. Onze gidsen zijn erg verbolgen over de houding van de Israelische overheid richting de Palestijnen onder meer vanwege het feit dat de muur op Palestijns grondgebied staat en dat de Israelische overheid de Palestijnen niet veel ruimte geeft. Het water is hier een voorbeeld van. Palestijnen zijn voor water geheel van de Israelische overheid afhankelijk. Door de wijk krijgen we een rondleiding. We horen dat de werkloosheid in de wijk erg groot is. Uitbundig worden we begroet door de jongste wijkbewoners.
Als we om 15:30 uur terugkeren in Jeruzalem is er ruimte om de tijd voor het avondeten naar eigen wens in te vullen. Sommigen bezoeken de bookshop Pomeranz en/of de winkel van pastor Ben Zvi. Anderen bezoeken voor de laatste keer de Oude Stad. Echt laat wordt het niet gemaakt omdat we op tijd in het hotel terug moeten zijn omdat er vanavond nog een lezing op ons wacht.